پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 فروردين 1402 - 16:56

«روز اسیر» یادآور جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین‌ها

درحالی که رژیم صهیونیستی تصور می‌کند با زندانی کردن طولانی مدت فلسطینی‌ها می‌تواند یاد و خاطره انها را از اذهان ملت فلسطین پاک کند اما فلسطینی‌ها هیچ گاه اسرای خود را از یاد نبرده و بار دیگر با برگزاری برنامه‌های مختلف «روز اسیر» را در مناطق مختلف گرامی داشتند.ن‌ها
کد خبر : 13966

پایگاه رهنما:

در تاریخ فلسطین اشغالی مناسبتهای ویژه زیادی وجود دارد که برای فلسطینی‌ها مظهر مبارزه و صبر و استقامت در برابر اشغالگران است و مردم فلسطین با برگزاری مراسمات باشکوه در چنین روزهایی سعی دارند آرمان آزادسازی قدس را همچنان زنده نگه دارند. یکی از این مناسبتها که این روزها به فخر و مباهات فلسطینی‌ها تبدیل شده، «روز اسیر» است که فلسطینی‌ها هر ساله یاد و خاطره اسرای خود را گرامی می‌دارند تا به برادران و خواهران در بند اسارت این پیام را بدهند که آنها را تنها نگذاشته‌اند.

فلسطینیان روز دوشنبه (17 آوریل) به مناسبت «روز اسیر» مانند سال‌های گذشته در مناطق مختلف کرانه باختری و نوار غزه، راهپیمایی و نشست‌های مختلفی در حمایت از اسرای خود در زندان‌های رژیم صهیونیستی برگزار کردند. همچنین آنها طی این برنامه‌های مختلف خواستار آزادی اسرای فلسطینی در بند اسرائیل شدند.

ده ها فلسطینی در غرفه همبستگی در شهر بقاع الغربیه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شرکت کردند. شرکت کنندگان در مراسم شب‌زنده‌داری با برافراشتن پرچم فلسطین، بنرها و تصاویر در حمایت از اسرا در بازداشتگاه‌های صهیونیستی و لزوم حمایت از آنها، تجاوزات مستمر این رژیم علیه آنها را محکوم کردند. به خصوص زندانی «ولید دقه» که از سرطان نخاع رنج می‌برد و قسمت زیادی از ریه راستش را برداشتند. ولید دقه (60 ساله) اهل شهر بقاع الغربیه به مدت 38 سال در بازداشت به سر می‌برد و یکی از برجسته ترین اسرا به شمار می‌رود که در بسیاری از گام‌های مبارزاتی سهیم بوده است.

شرکت کنندگان در این مراسم، مقامات اشغالگر را در نتیجه سیاست سهل انگاری پزشکی که در بازداشتگاه‌های خود دنبال می‌کنند، مسئول کامل جان اسرا دانستند و از نهادهای بین‌المللی و بشردوستانه خواستند تا برای نجات جان آنها فوراً مداخله کنند.

علاوه بر مردم فلسطین، صدها فعال بلژیکی حامی فلسطین با تجمع در ایستگاه مرکزی متروی بروکسل روز اسیر را گرامی داشتند. شماری از نمایندگان اروپایی و اعضای نهادهای اروپایی حامی ملت فلسطین نیز در این تجمع حضور داشتند. سخنرانان این مراسم بر ضرورت حمایت از اسرای زن و مرد فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و برملا ساختن تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه آنان تاکید کردند.

فلسطینیان از سال 1974 هر سال روز 17 آوریل، آزادی «محمود بکر حجاز»٬ نخستین اسیر فلسطینی که در چارچوب اولین طرح تبادل اسرا میان فلسطین و اسرائیل صورت گرفت را به عنوان «روز اسیر» گرامی داشته و با برگزاری برنامه‌های مختلف بر آزادی اسرای فلسطینی تاکید می‌کنند.

 

هزاران فلسطینی در اسارت رژیم آپارتاید

رژیم صهیونیستی که همه فلسطینی‌ها را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند از همان ابتدای اشغالگری بگیر و ببندهای گسترده‌ای را به راه انداخت تا به خیال خود دشمنانش را از سر راه بردارد. طبق آخرین آمار اعلامی از سوی نهادهای حقوقی فلسطینی، شمار اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به حدود 4900 نفر رسیده است. از این تعداد، 31 نفر از زن و 160 نفر هم کودک هستند. حدود 400 اسیر بیش از 20 سال است که در اسارت هستند و در میان اسرا بیش از 1000 نفر زندانی مورد بازداشت اداری قرار دارند.

براساس بیانیه مشترک گروههای فلسطین، از سال 1967 تاکنون 236 فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به شهادت رسیده‌اند. علاوه بر این صدها اسیر دیگر پس از آزادی از این زندان‌ها به دلیل بیماری‌های مختلف جان باخته‌اند. بازداشت فلسطینیان توسط نظامیان صهیونیستی در مناطق کرانه باختری و قدس اشغالی تقربیا هر روز انجام می‌شود و مقامات صهیونیستی به بهانه‌های مختلف مانع دیدار خانواده و نزدیکان اسرا با آنها می‌شوند.

 

وضعیت بغرنج اسرای فلسطینی

با وجود فشارهای حقوق بشری درباره نحوه برخورد صهیونیستها با اسرا، اما مقامات صهیونیستی روز به روز دامنه جنایات خود علیه اسرای فلسطینی را افزایش می‌دهند تا بدین طریق دیگر فلسطینی‌ها در کرانه باختری را از ادامه مبارزه علیه اشغالگران باز دارند. با روی کار آمدن راست‌های افراطی در کابینه صهیونیستی، افرادی مانند ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی که به خون فلسطینی‌ها تشنه است، سیاستهای جدیدی را علیه اسرای فلسطینی در پیش گرفته و آنها را از ابتدایی‌ترین حقوق همانند داشتن آب گرم هم محروم کرده است، اقدامی که خشم گروههای مقاومت را در پی داشته است و نسبت به عواقب این تحرکات هشدار داده‌اند.

یاسر مزهر، نماینده جهاد اسلامی در کمیته اسیران درباره وضعیت وخیم اسرا گفت:«700 اسیر فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی از بیمارهای مختلف رنج می برند و شمار اسیران بیمار پس از دستورالعمل کابینه جدید و فاشیستی صهیونیستی مبنی بر خودداری از درمان اسیران روبه افزایش است». مزهر با بیان اینکه دشمن صهیونیستی، سیاست بی‌توجهی پزشکی را در قبال اسیران فلسطینی درپیش گرفته است، گفت:«رژیم صهیونیستی تمام قوانین و توافقنامه‌های بین‌المللی را درباره اسیران نقض کرده است، زیرا براساس این قوانین، هر اسیرفلسطینی حق دارد هر ۶ ماه یکبار مورد بررسی و آزمایش‌های پزشکی قرار گیرد». این درحالی است که رژیم صهیونیستی تمام توافقنامه‌های بین‌المللی مربوط به لزوم آزمایش پزشکی دوره‌ای اسرای فلسطینی جهت تشخیص بیماری‌های آنان و ارائه خدمات پزشکی به این اسرا را نقض می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز مطالعات امور اسرای فلسطینی، در حال حاضر 160 اسیر فلسطینی از انواع بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان، نارسایی کلیه، ناراحتی قلبی، تحلیل عضله، گرفتگی رگها، دیابت، فشار خون و دیگر بیماری‌های خطرناک رنج می‌برند. تعداد اسرای فلسطینی مبتلا به بیماری‌های خطرناک به ویژه سرطان طی ۳ سال اخیر به خاطر بی‌توجهی‌ و دیگر عوامل افزایش یافته که تازه‌ترین این اسرا، «ولید دقه» است که به تازگی دچار ضایعه نخاعی و وضعیت جسمی وخیمی دارد و به بیمارستان منتقل شده است.  

وضعیت اسفباری که در زندانهای صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها برقرار است، برخلاف منشور معاهدات اسرای جنگی است. چرا که اکثریت اسرای فلسطینی‌ها در میدان‌های جنگ و طی عملیات‌های نظامی توسط نیروهای اشغالگر دستگیر شده‌اند و بر اساس معاهدات باید با آنها بر اساس قوانین اسرای جنگی برخورد شود اما نیروهای امنیتی صهیونیستی با این اسرا مثل جانیان و قاتلان برخورد می‌کنند.

رژیم صهیونیستی حتی از آزادی اسرایی که وضعیت جسمانی خوبی ندارند خودداری می‌کنند. در همین رابطه، دادگاه نظامی صهیونیستی «سالم»، شامگاه دوشنبه، رسیدگی به درخواست آزادی اسیر «خضر عدنان» با قرار وثیقه را به تعویق انداخت. وکیل خضر عدنان با توجه به وخامت حال او و احتمال شهادتش در هر لحظه، خواستار آزادی فوری او شده بود. اسیر عدنان ۷۲ روز متوالی است که در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود دست به اعتصاب غذا زده است. باشگاه اسیر فلسطین با اشاره به وخامت حال خضر عدنان، هشدار داد که او هر لحظه ممکن است به شهادت برسد. در سالهای اخیر دهها اسیر فلسطینی در مخالفت با سیاستهای رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا زده‌اند و برخی از آنها توانسته‌اند رژیم اشغالگر را به زانو درآورده و از بند اسارت رها شوند. هر چه جنایات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها تشدید می‌شود به همان اندازه عزم و اراده آنها هم علیه دشمن اشغالگر، پولادین می‌شود و اسرا این مسئله را به خوبی ثابت کرده‌اند که اگر مقاومت کنند، می‌توانند دشمن را شکست دهند.

همچنانکه جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه خود به مناسبت روز اسیر، تاکید کرد که موضوع اسرای فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی مسئله‌ای مهم در تاریخ ملت فلسطین بوده و این افراد در خط مقدم رویارویی با رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار دارند. در این بیانیه آمده است که روز اسیر فلسطینی امسال درشرایطی فرا رسیده که اسرای قهرمان فلسطین ثبات و پایداری قهرمانانه‌ای در مقابله با سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی از خود نشان دادند و به رغم رنج و دردهای بسیار، آنها توانستند در برابر «ایتامار بن گویر» ایستاده و قوانین و تدابیر او را نقش برآب کنند.

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی انواع جنایتها را در حق ملت مظلوم فلسطین انجام می‌دهد اما کشورهای غربی همچنان در قبال بازداشت و دیگر اقدامات آپارتایدی رژیم صهیونیستی سکوت می‌کنند و این به منزله چراغ سبز برای ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی و نقض حقوق فلسطینیان است.

هر چند مقامات تل‌آویو مدعی هستند که با اسیر کردن فلسطینی‌ها می‌توانند امنیت مرزهای جعلی خود را ارتقا دهند، اما فلسطینی نشان داده‌اند که حتی از پشت میله‌های زندان هم می‌توانند پایه‌های بی‌ثبات رژیم جعلی را به لرزه درآورند. اکنون گروههای مقاومت با سلاح، و اسرا با ارده آهنین عرصه را بر دشمن صهیونیستی تنگ کرده‌اند که ابتکارعمل را از دست داده است و یارای مقابله با فلسطینی‌ها در هیچ جبهه‌ای نیست. لذا تشدید تنش با فلسطینی‌ها نه تنها امنیت شهرک‌نشینان را تضمین نکرده بلکه با دست فرمان تندروها، سرزمین‌های اشغالی روز به روز ناامن‌تر می‌شود و اعتراف مکرر مقامات اسرائیلی به افزایش عملیات استشهادی جوانان فلسطینی و ایجاد بازدارندگی از سوی مقاومت غزه و کرانه باختری گواه این است که هیچ جای سرزمینهای اشغالی برای صهیونیستها امن نیست. بنابراین، تشدید تنش با گروههای مقاومت، تنها رژیم اشغالگر را یک گام به سمت فروپاشی نزدیک می‌کند که امروزه نشانه‌های آن در سرزمینهای اشغالی به خوبی هویدا است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات